Om klubben

Hundar i Kålltorp är en liten lokal hundklubb som startades för över 30 år sedan av ett gäng entusiastiska hundägare som ville träna tillsammans på ”hemmaplan”. Klubben är inte ansluten till Svenska Brukshundklubben eller någon annan riksomfattande organisation. Detta är det lokala alternativet!

Kålltorp är en stadsdel i östra Göteborg och de flesta av våra cirka 100 medlemmar är ”äkta” Kålltorpshundar, men vi har även medlemmar som kommer åkande från Hisingen  mm för att delta i våra kurser och andra aktiviteter.

Var finns Hundar i Kålltorp?
Stugan ligger i Virginsgatans förlängning in i sjukhems/sjukhusparken (Kålltorps sjukhem, Renströmska sjukhuset), mellan förskolan och Scoutkåren Göta Leijons stuga. Vår träningsplan, en inhägnad fotbollsplan, ligger i andra änden av sjukhusparken, vid kolonilotterna vid gångvägen mellan Rosendal och Härlanda tjärn/Skatås.

Klubbens mål är att genom kurser och annan utbildning främja god hundhållning. Vår ambition är att erbjuda våra medlemmar möjlighet till hundträning och trevlig samvaro med likasinnade. Vi brukar ha ett antal kurser vår och höst; några av följande – valpkurs, allmänlydnad, grund- och fortsättningskurs, tävlingslydnad, rallylydnad, agility … beroende på tillgång till kursledare. Vi tillämpar ”mjuka metoder”.

Under terminerna har vi ibland ”Öppet hus/öppen plan” för gemensam fri träning. Håll koll på kalendariet!

Går du kurs hos oss är du automatiskt medlem i klubben. Som medlem kan du delta i öppen plan, hundpromenader etc. För dig som inte går kurs men ändå vill delta i aktiviteter eller bara vara medlem, kostar medlemskapet 200:-/person eller 250:-/familjemedlemskap.Klubbens PG-konto 157335-1.